המים שבגופנו

 

שתו מים לבריאותכם..

אומרים על המים שהם "דם החיים" של כדור הארץ, בלי מים אין חיים, שבלעדיו לא יכולים להתקיים חיים על פני כדור הארץ.

אבן שושן מפרש את המילה מים: "הנוזל הממלא את הנהרות, הימים והאוקיינוסים שעל פני הארץ והוא בא מן העננים בצורת טיפות גשם. המים הם נוזל שקוף חסר צבע וריח. המים תופסים חלק חשוב במבנה גוף החי והצומח. שמשים למזון ולמשקה, לרחיצה וניקוי".

כמה עובדות על עצמנו והסובב אותנו.

האדם יכול לחיות תקופות ארוכות ללא ויטמינים או מינרלים מסוימים, אולם ללא מים יוכל להתקיים ימים ספורים בלבד!
כולנו "יצוריי מים"...
     60% מהגוף שלנו עשוי מים.
     70% מהמוח שלנו עשוי מים.
     95% מהדם שלנו עשוי מים.
     75% מהשרירים שלנו עשויים מים.
     22% מהעצמות שלנו עשויים מים.
המים מכסים כ 70% מכדור הארץ...
     97.5% מהמים האלה הם מלוחים.
     2.5% הם מים מתוקים ורובם בקרחונים.
     1% מהמים המתוקים הם נגישים לאדם, שהם פחות מ 0.007% מכול המים שבעולם !!..

למה משמשים המים בגופנו?

המים כאמור מהווים חלק משמעותי בגופנו ומשמשים את הגוף כמעט בכל מערכותיו.   

 

  • המים ממלאים תפקיד מרכזי בוויסות חום הגוף באמצעות תהליך הזעה.
  • המים מהווים את המרכיב העיקרי בתכולת התאים.
  • המים מובילים חמצן וחומרי מזון לתאים.
  • המים משמשים כחומרי "שימון" למפרקים.
  • המים יוצרים סביבה מגנה על העובר באמצעות מי השפיר ברחם.
  • המים מפנים את הפסולת מהכבד והכליות.
  • המים שומרים על לחות באברים חיוניים כמו האף, חלל הפה והעניים.
  • המים הם סביבה מתווכת לצורך הובלת חומרי המזון, ממיסים את המינרלים ומעבירים אותם לרקמות השונות שבגוף.

  • המים שוטפים את חומרי הפסולת ותוצרי הפירוק דרך השתן.
  • שתיית מים משפרת את תהליכי העיכול ועוזרת למנוע עצירות.

    חזרה למעלה

כיצד נזהה שחסר לגוף שלנו מים או שהתייבשנו?

מחסור במים בגוף עלול לגרום לנזק בריאותי, איך נזהה שחסר לגוף מים או התייבשות.

  • הרגשה כללית של יובש וצמא.
  • עייפות במהלך היום.
  • ישנוניות או אפאטיות (בעיקר אצל ילדים).
  • כאבי ראש.
  • יובש בפה.
  • בחילות והקאות.
  • מיעוט או אי מתן שתן.
  • שתן כהה וריח חריף.
  • חולשה במיוחד בשרירים.
  • טשטוש וסחרחורת.
  • בחילות בתקופת ההריון.

מה הם היתרונות של השתייה הנכונה?

שתית מים במידה נכונה תקיים סביבה הומיאוסטזיס קבועה בגוף וחיים בריאים ותקינים.

  • מים במידה הנכונה מונע בעיות רפואיות כמו יתר לחץ דם, אסטמה, אלרגיות, אבנים בכליות.
  • מחסור במים הינה סיבה מספר אחת למיגרנות.
  • מחסור במים הינה סיבה לצרבת.
  • מחסור במים פוגע באלסטיות הגוף לנוע, ולשחיקת דיסקים מואצת.
  • שתיית מים משפרת את תהליכי העיכול ועוזרת למנוע עצירות.
  • מים מהווים גורם סיכה במרפקים ובשרירים והם עוזרים להפחית התכווצויות ועייפות בשרירים.
  • שתיית מים מוסיפה לעור לחות בשכבות הפנימיות ומונעת ממנו להיראות יבש.
  • שתיית מים במידה מקנה מראה בוהק ויפה לשפתיים.
  • מים מנקים את הגוף מחומרי פסולת, רעלים וחומרים שגורמים להזדקנות.
  • שתייה מוגברת וצריכת פירות וירקות יקלו על תופעת העצירות.
  • מים מסייעים להפחתת ליחה בגרון.
  • שתיית מים במקום משקאות ממותקים מקטינה מאוד בעיות שיניים.
  • נשים הרות צריכות לשתות לפחות 10 כוסות מים ביום, למניעת התייבשות ובעיקר לכאלה הסובלות מהקאות מרובות.

    חזרה למעלה

כמה מים צריך לשתות ואיך מגבירים את שתיית המים?

  • לחיים תקנים ובריאים האדם הממוצע צריך לשתות מים באופן סדיר. כמות המים משתנה מאדם לאדם ונגזרת בעיקר ממצב בריאותו של האדם, הפעילות היום יומיים, ואיזור מגוריו. לאדם ממוצע באקלים שלנו מומלץ לשתות כליטר וחצי מים ביום.
  • על חוליי כליות להיוועץ עם רופא בדבר כמות השתייה היומיים.
  • פעילות גופנית מוגברת או מזג אוויר חם במיוחד מחייבים שתייה נוספת.
  • האדם הממוצע מדחיק את הרצון לשתות לכן, כדי לשתות נכון ולהיכנס להרגלי שתייה נכונים צריך לקבל החלטה ולהתחיל לשתות, עם הזמן הגוף יתרגל ויכריח אותנו לשתות כמה שצריך.
  • אם שתינו במידה בנכונה ובגוף ישנם מספיק נוזלים, מתן השתן יהיה בתכיפות סבירה של כשעתיים שלוש וצבע השתן יהיה בין שקוף כצבע קש וריחו אינו בהיר.

אילו מים לשתות?

מי ברז – משרד הבריאות מפקח על טיב המים ומבטיח את איכותם לשימוש ושתייה. המים מכילים מינרלים שחשובים לבניית הגוף ופלואור החיוני למניעת עששת. 
מומלץ: לרגישים מאיתנו, קשישים ותינוקות מומלץ לשתות מים לאחר הרתחה ואם אתם נמנים על אלה שלא שאוהבים הפתעות, הרתיחו תמיד ליתר ביטחון.

 

מים מסוננים –  המים מהברז מגיעים למתקני הסינון והטיהור, כל חברה בשיטת הסינון והטיהור שלה. באופן עקרוני המתקנים הקיימים בשוק מסננים את מזהמים, מתכות, מלחים, אבנית וכלור.
מומלץ: לקרוא את הוראות היצרן ולהחליף את החלקים המתכלים בזמן כגון, מסננים מנורות UV וכו'. אם המים עמדו מעל 48 שעות, יש להזרים ולשפוך את המים שעמדו. מסנן שלא הוחלף בזמן פועל הפוך מיעדו ויזהם את המים במקום לסנן.

מים מינראליים – מים טבעיים שנבעו ונאספו ממעין ולא עברו טיהור כימי אך עברו סינון מכני, נמכרים בשוק ע"י החברות השונות במיכלים ובקבוקים בגדלים שונים. מבחינת הערך התזונתי אין הבדל בניהם לבין מים מהברז. ההבדל היחידי שבמים מינרלים ממיכלים ניתן לדעת את תכולת המינראליים שבמים. (חשוב למי שסובל מבעיות מסוימות).
מומלץ: לבדוק את תאריך התפוגה של כל מיכל או בקבוק ולשים לב איפה אוכסנו המים שקניתם. מים מבקבוקים יש להשתמש תוך 48 שעות. מים לתינוקות עד שנה, היו חשדניים ואם צריך הרתיחו את המים.

לסיכום:

שתו מים – לא חשוב איזה מים אתם מעדיפים, חשוב לשתות מעבר לתחושת הרוויה. עדיף לשתות מים מצוננים, מומלץ לשתות בכמויות קטנות ולעיתים קרובות ולא הרבה בבת אחת.

 זוכרים את הג'ינגל של אייבי נתן מ"קול השלום"?

"שתו מים, שתו רק מים"... 

   "Drink cool, refreshing water, there's nothing better for you we say. Drink water today"

  לחיים בריאים !!..

 חזרה למעלה