מיתוסים בנושאי מים

   קיימים לא מעט מיתוסים לגביי מים,

כמו לדוגמא: "אל תשתו אחרי שאכלתם אבטיח", "אסור לשתות ולאכול ביחד", "כל המים המינראלים אותו דבר"..
המיתוסים הללו חוזרים על עצמם שוב ושוב אבל האם הם נכונים?
בתערוכה השנתית לכושר ובריאות בדאלאס (תערוכה מספר 11), שני פיזיולוגים מהקולג' האמריקני לרפואת ספורט החליטו לעשות קצת סדר בנושא והפריכו את המיתוסים הנפוצים ביותר הקשורים למים.

   "אסור לשתות מים אחרי אבטיח"

לא נכון!
כמה פעמים הוזהרתם ש"אסור לשתות מים אחרי שאכלתם אבטיח" ? אכילה תגרום לכאבי בטן או שלשולים. איסור זה הינו איסור נטול בסיס לחלוטין. אין לא שום סימוכין ברפואה וכול המומחים שוללים בזלזול מיתוס זה.
אז בבקשה, אל תחמיצו את הכיף של הקיץ - אכלו אבטיח, ואם בא לכם שתו גם מים כמה שתרצו. לרוויה.

 

   "אסור לשתות בזמן האוכל"

לא נכון!
אחד המיתוסים הנפוצים הוא "אסור לשתות בזמן האוכל". לא נכון! שתייה לפני או בזמן הארוחה אינה מהווה בעיה, ולא רק שמותר אלא שאפילו מומלץ, השתייה גורמת לתחושת שובע ועוזרת לצמצם את כמות המזון שאוכלים.

 

   "צריך לשתות 8 כוסות מים ביום"

לא מדויק!
הגוף שלנו מאבד מים בדרכים שונות: בהזעה, בנשימה, במתן השתן ועוד. כמות המים שונה מאדם לאדם. משטר השתייה והמזון משתנה מאדם לאדם ולכן קשה לקבוע כמה נוזלים הגוף סופג מהמזון וכמה מים צריך להשלים ע"י שתייה.
לכן, הדרך הטובה לדעת אם שתינו מספיק היא דרך השתן. שתן שצבעו צהוב כהה פירושו שלא שתינו מספיק, שתן בהיר מאוד, שתינו את הכמות הנכונה. אם זה לא כך, כדאי שתשתו עוד מים לרוויה.

 

   "מנגנון הצימאון עשוי להטעות אותנו"

לא מדויק!
גם החשש שכאשר את או אתה מרגישים צמאים, אתם כבר נמצאים במצב של התייבשות, או קרוב לכך, אינו נכון לגבי רוב האנשים. אצל רובנו הצמא מופיע הרבה לפני שהתייבשנו.
המקרים שבהם תחושת הצמא עלולה להיפגע ולהטעות הם אלה:
   א. אצל ילדים ואנשים מבוגרים.
   ב. אצל אנשים הנמצאים במאמץ פיזי ונפשי ניכרים (כמו למשל: רצי מרתון וחיילים באימונים שאינם קשובים לתחושת הצמא שלהם).

  

   "כל המים המינראליים זהים"

לא נכון!
מים מינראליים מגיעים ממקורות שונים, המים מגיעים לבארות השאיבה כאשר הם עברו בשכבות קרקע שונים לכן ההרכב והניקיון שלהם שונה. המרכיבים החשובים שביניהם הם ארבעה: מגנזיום, סידן, נתרן וחנקות.

  

   "מים מינראליים בריאים
     יותר רק בגלל המינראלים שבהם"

לא מדויק!
מינראלים אכן חשובים מאוד, אך חשובה לא פחות מידת הניקיון של המים. את איכות וניקיון המים אפשר לקבוע לפי תכולת החנקות: ככל שאחוז החנקות קטן יותר - המים נקיים יותר. לכן, לפני קניית המים, כדאי לבדוק את התווית המפרטת את הרכב המים, כולל את תכולת המינראלים והחנקות.

 

   "מים מונעים רעב ועוזרים לירידה במשקל"

לא מדיוק!
יש הגיון ברעיון הזה, כיוון שבמים אין קלוריות. הבעיה היא שהמים חומקים מהמנגנונים שמאותתים למוח על תחושת השובע, כך ששתיית כוס מים לבדה לא עושה כלום לרעב.
שתיית מים עם האוכל אכן גורמת לתחושת שובע מהירה יותר, ולכם מים יעילים כ"בולם רעב" כאשר הם חלק מהמזון.